10 Yil Once – 10 Yil Sonra ( Shanghai Notlari ) – Çin

Shanghai, bizim icin Istanbul ne ise diyebilirim ki Shanghai da Cin icin onun gibi bir sehir. Baskent Pekin`den sonra en onemli ticaret ve kultur merkezi olarak uzun yillardan beri buyuk bir deger tasimakta…Batililar da bu sehire uzun yillardan beri onem vermis ve Cin ile alakali bircok islerinde bu sehiri kendilerine merkez secmislerdir.

Sehirin merkezi sayilan BUND bolgesi 100 sene oncesinden itibaren yabancilara merkez olmus ve bugun de sehirde dikkat ceken bati stilindeki yapilar hep o donemden kalmistir.

1991 yilindaki ilk Cin seyahatimde Shanghai hakkindaki izlenimlerimle 2001 yili sonu yaptigim seyahat arasinda o kadar cok degisiklikler yakaladim ki anlatamam… Isterseniz once o 1991 yili izlenimlerimi birazcik anlatayim once …sonra da 2001 yilinda nasil bir Shanghai ile karsilastigimi anlatirim….

Ilk heyecandi o gidisim…dusunsenize Turkiye`den cikiyorsunuz, ilk seyahatiniz uzakdoguya ve geliyorsunuz Cin`in Shanghai`ina.. sene 1991..daha 21 yasindayim o gunlerde …Dunya halen bir delikanlinin heyecanli ve ogrenen bakislarindan birazcik tospembemsi bir tonda gorunuyor ….

Shanghai Hongchiao Havaalanina iniyoruz..Vize islemleri ardindan bavullarimizi aliyoruz vee havaalani disina cikiyoruz..Amacimiz taksi tutup sehir merkezinde bir otele yerlesmek..Taksi sirasina giriyoruz guya..ama taksi sirasi denilen sey hikaye..curcuna..kalabalik o bicim..kimse siraya dikkat etmiyor…iten kakan bir suru insan..taksiler baska curcuna..kimsenin siraya dikkat ettigi yok..Biz zavallilar ise yarim saate yakin bekliyoruz umutsuzca..En sonunda imdadimiza kacak taksiciler yetisiyor..uc bes kurus fazla vererek otele yerlesmeyi basariyoruz…

Aksam yemek icin otelin lokantasini tercih ediyoruz…guzel bir otelin guzel lokantasi olur mantigiyla tabii ki.. menu geliyor..bakiyorum..o donemde cok iyi olmayan ingilizcemle ilginc isimlerdeki yemekleri cozmeye calisiyorum ama beceremiyorum acikcasi..en sonunda BALIK bolumunden somon baligi siparisi verebiliyorum..kac dilim istersiniz deniyor..Somon baligi…hmmm…dusunuyorum ve iki kisiyiz 5`er dilim yeriz diyorum..neyse buyuk bir heyecanla beklerkeeeen…o da ne..yemek geliyor…tabakta 5 dilim halinde pismemis somon baligi..biz pismemis yemeyiz arkadas:)) basliyoruz derdimizi anlatmaya..anlayana askolsun..anlatamiyoruz..en sonunda bunun pisirilmesi gerektigini anlatirken kolay bir yol buluyoruz.. icerden ahci geliyor yaninda tekerlekli firin ile:)) koyuyoruz baliklari tavaya birazcik yag kizartiyoruz yagda bir guzel..sonra aaafiyetle yiyoruz tabii ki:)

Odamiza basarmanin verdigi zevk ile donuyoruz. Yorgunluktan yataga kendimi atiyorum ve deriiin bir uyku cekiyorum.. Sabah erken saatte disardan gelen araba kornasi sesiyle uyaniyorum..saat sabahin 6`si henuz..arkadas birakin da biraz uyuyalim ..kim dinler..otelin onunde pazar kurulmus..millet bahcesinden getirdigi meyve sebzeyi sermis tezgahina satmaya calisiyor..saat 8:30`a kadar vakit var sonra polis izin vermiyor. sabahin 6`sinda korna sesi ne olabilir diye sorabilirsiniz anlatayim . yol zaten dar, millet tezgah acip iyice daraltmis yolu. arabanin biri sokaga girmis ve ilerliyor aheste aheste, onunde yuruyen bir amcam var. yol babasinin yoluymus gibi hic umursamadan yurumesine devam ediyor..sofor ise sadece kornaya basmakta.. calan korna sanki ona calmiyormus gibi kafasina gore yuruyor adam. yol onun sanki ya..o donemlerde Cin`de esitlik felsefesi hakimdi ve insanlar birazcikta farkli olanlara neden farkli olabilirsin sen? sorusu sorabilirlerdi.. mesela Mao`nun esi farkli bir ic camasiri giydigi icin bir donemde bunun kavgalari bile olmus parlementoda.. Esitlik olmaliysa eger iste o zaman denge kurmakta o kadar zorlasiyor iste..mesela bu yaya amcanin araba soforune aslinda tepkisi iste bu esitlik altindaki esitsizlige yapilan bir tepki … Sana yol vermem arkadas..senin benden ne farkin var? bekleyeceksin iste…mantik bu kesinlikel orada..ama olan kime oluyor..zavalli bana..sabahin 6`sinda yapilmazki arkadasim bu yani….

Neyse caresiz kalkip hazirlaniyoruz.. Gorusmemiz gereken firmalara dogru yola cikiyoruz.. Ilk duragimiz dunyaca unlu bir kalemtras fabrikasi.. ilkokulda okurken kullandigim kalemtraslardan hatirladigim bir fabrika burasi..buyuk bir saygi ile giriyorum kapisindan..bekci mudure bizim geldigimizi telefonla iletiyor..yanimizda bir gorevli ile mudur beyin odasina geliyoruz.. ben dunyaca unlu o fabrikanin mudurunun odasini cok farkli bekliyordum aslinda.. karsima bizim devlet dairesi gibi bir mudur odasi cikinca oldukca sasirdigimi rahatlikla soyleyebilirim… isin ilginc tarafi mudur bey bulundugu odadan oldukca ovunerek bahsediyor ve masasinin 20 senelik bilmem ne agacindan yapilmis oldugunu anlatiyordu bize buyuk bir zevkle ilgimi gorunce:) Sonuc olarak gorusmemiz oldukca faydali gecmisti.. bu arada kucuk bir notu unutmamaliyim. Cin`de hangi firmaya giderseniz gidin hemen onunuze sicak suya atilmis bir tutam Cin cayi onunuze getirilecektir. cayinizi yariya getirdiginizde genelde uzerine sicak su eklenecek ve siz artik yeteeer deyinceye kadar bu eklemeler devam edecektir.

Aksam islerimizi bitirince otele katalog ve numuneleri birakip disariya cikip dolasmaya basliyoruz.. buranin en onemli caddesi neresi diyoruz. Nanjing caddesi deniyor.Otelin resepsiyonunda cince yazdiriyoruz nanjing caddesini .atliyoruz taksiye..taksici elimizdeki cince yaziyi okuyup goturuyor istenilen yere. Nanjing caddesi bisikletlilerden ve arabalardan trafik birbirine girmis, kalabaliktan nefes alinmiyor..sagda solda alisveris merkezleri siralanmis..her merkezin yaninda bir numara var..mesela Shanghai besinci alisveris merkezi, Shanghai ikinci alisveris merkezi gibi.. Bunun ne anlama geldigini sordum arkadasima, birinci demek en kaliteli urunleri satiyor demekmis. ona gore siralama yapiliyormus.. Birkac tanesini geziyoruz..hersey cok ucuz bize gore.. bir bavulu dolduracak kadar hediyelik aliyorum o donemde…binalar genelde iki katli ve ayni stilde . sokaklara daliyoruz degisiklik olsun diye..her kosede bisiklet parklari mevcut. evler oldukca kucuk..bazi evlerin kapisi aralik ve dikkat ediyorum iceriye gecerken..o kadar kucuk ki icerisi.. los bir floresan isigi yaniyor genelde , televizyon acik ve belli bir iki kanal seyrediliyor genelde.. (dipnot: o donemde her eyalette farkli yayin yapan eyalet TV kanallari vardi, Shanghai`da yasayanlarla bQingdao`da yasayanlar ayni seyleri seyretmiyordu..Boylece insanlar aradaki farkliliklari goremiyordu. Shanghai standartlari her zaman diger kentlerden daha iyi idi cunku..esitlik mantigina gore ters tepki yaratabilir dusuncesiyle her eyaletin farkli Tv kanali olmasi bu nedendendi)

Ertesi sabah erkenden uyanip sehir disindaki bir fabrikaya dogru yola cikiyoruz. sehir cikisinda polis durduruyor.. herkesi durdurdugu gibi. kimlikleri kontrol ediyor.. sofor birseyler anlatiyor bizi gosteriyor..bizim sayemizde devam et deniyor. kenarda bekletilen insanlar goruyorum.. arkadasa soruyorum ogreniyorum.. eyaletler arasi goc olmamasi icin herkesin dogdugu eyalette yasamasi zorunlulugu var o donemde..insanlar baska eyalete bile gidecekse devlet izini almak zorunda. bu sekilde insanlarin gelismis sehirlere goc olayi engellenmis oluyor. Anliyorum ki polisler bu izin kagitlarini kontrol ediyor..izin kagidi olmadan gecmek demek kanuna karsi gelmek demek oldugu icin yakalananlar yandi demek.

Fabrikaya dogru yola devam ediyoruz . araba zaten dokuluyor.. suspansiyon diye birsey kalmamis yollarin kotu olmasindan… Her yerde su motoruyla calisan traktore benzeyen araclar var.. trafik kurali diye birsey taninmiyor sehirlerarasi yolda.. kamyonlar sol seritte giderken, kucuk araclar sagdan sollama yapiyorlar genelde. tarlasindan cikan bir traktor hic sagina soluna bakmadan yola daliveriyor, o anda tek akliniza gelen kelime-i sahadetten baska birsey degil.. bir an hayatiniz gozunuzun onunden film seridi gibi gecmeye basliyor. olumle kalim arasindaki o ince perdeyi Cin yollarinda cok rahat yasayabiliyorsunuz.. Eger uzun bir yolculuk yapacaksaniz asla ucaktan baska bir arac dusunmeyin derim Cin`de. Macera ariyanlar varsa veya zor yollari sevenler varsa o zaman baska tabii ki 🙂

1991 yili Shanghai`yi iste hafizamda bu sekillerle hatirlanmaktaydi. Arada birkac kez daha seyahat etme imkanim oldu bu sehire.. ama aradan gecen 10 sene zarfinda nereden nereye geldigini gormek beni oldukva etkiledi acikcasi. simdi 2001 Shanghai hakkinda yazayim isterseniz.

Havaalanindan baslayalim isterseniz. Artik Shanghai`da iki havaalani var. birisi ic hatlar digeri dis hatlar icin kullanilmakta. Benim son yaptigim ucus Hong kong uzerinden oldugu icin ic hatlar sayilarak, eski havaalani olan Hongqiao havaalanina oldu. O havaalaninin 10 sene onceki halinden yaoi olarak bir farki olmamasina ragmen , duzenindeki mukemmellik acikca belli oluyor. Taksi sirasi mi? yok artik duzenli bir sira isliyor..10 dakika icinde sira geldi ve atladik taksiye.

Yollar… yanlis hatirlamiyorsam eskiden havaalani sehir arasinda trafikle bogusarak gelirdik merkeze, ama artik bir transit yol yapilmis ve trafik sorunsuz akiyor artik.. Sehir komple elden gecmis.. her kosede gokdelenler yapilmis ve yapiliyor. her yerde bir duzen dikkat cekiyor. her yerde bir yenilik var. hareket her kosede hissediliyor.

Oteller standartlarini cok yukseltmis. 3 yildiz otel eski 5 yildiz otellerin konforuna ulasmis durumda..

Caddeler temiz, eski evler goruntuyu bozan hersey yikilip modern sekilde yapiliyor.. sehrin merkezi sayilan bolgede artik eski bina gorebilmek neredeyse imkansiz.. koskoca binalar her kosede dikkat cekiyor.. alisveris merkezleri acilmis .. Dunyanin dort kosesinden urunler Cinlilerin zevkine sunulmaya baslamis.. Gezdigim o kadar ulkede 2001 yili ekonomik sikintilarla dolu gecerken Cin tam aksine acaip bir ekonomik patlama yasiyor..insanlarin kollarinda Rolex marka saatler boy gosteriyor. Eskiden insanlarin ceketlerinin kol kisminda marka etiketi olurdu , o artik yok:)))) buyuk bir gelisme var insanlarin giyim kusaminda.. para gercekten insani degistiriyor derler dogruymus…

Sokaklarda bisikletli sayisi eskiye nazaran oldukca azalmis. Artik bisikletli yerine arac kullanan counlugu dikkat cekiyor. yollar daha duzenli..her kosede trafik isiklari koyulmus… insanlarin genelde kurallara uydugunu belirtmemde fayda var.

Nanjing caddesini soranlar olabilir.. evet..Nanjing Caddesi de buyuk degismeden nasibini almis dogal olarak..bizim Istiklal Caddesi misali trafige kapatilmis ve yuruyus ve alisveris merkezi halini almis.. Avrupa`dan ozel egitim almis Cinli mimarlar kontrolunde her kosesi ozellikle dikkat edilerek duzenlenmis. Artik o trafikten eser yok..rahat rahat dolasabiliyorsunuz.. Her kosede marka satan magazalardan tutun da Cin hediyelik esyalarina , alisveris merkezlerine kadar hersey bulabiliyorsunuz burada.

Trafikte curcunayi engellemek icin guzel bazi kurallar uygulaniyor. Ana caddelerde yolcu almak yasak ..boylece bizim taksi , minibus ,otobus kuyruklari ana caddelere tasamiyor. olacaksa da ara sokaklarda oldugu icin akisi engellemiyor.

Sehirlerarasi yollar tamamen elden gecmis. artik 3 seritli mukemmel yollar gelisi ve gidisi ayirdigi icin ve koy bolumlerinde trafik kurallari uygulanmaya basladigindan sorun azalmis sayilir. eskisi gibi sayac misali trafik kazasi olmuyor Cin`de artik..bizim de yollarimizda eger gidis gelis dseritleri ayri olabilse hatali sollama kazalarinin ne kadar aza inecegini dusunebilirsiniz…

Sehir girislerinde artik kimse kimseye kimlik sormuyor..artik Cin`de is yapacagina inanan birisi varsa istedigi sehire gidip yasayabiliyor. Cin artik bir ozgurlukler ulkesi olma yolunda. yakinda girecegi Dunya Ticaret Orgutu uyeligi sayesinde artik Cin urunleri Dunya kalitesine ulasma sansini yasayacak…

Shanghai ve Cin 10 sene icinde mukemmel bir degisim yasiyor.. Hersey modernize edilmeye calisiliyor. Insanlar bilincsizce ellerindeki eski herseyi atma derdinde..yenilik her koseye yayilmis…Peki hersey modern olunca guzel mi oluyor? Iste bu noktada biraz gercekci bakmaya calisiyorum ve bazi noktalarda hata yapildigini goruyorum..

Cin, yeniliklere o kadar adapte olmus ki su anda elinden gidenlerin farkinda degil.. Her sey cok guzel gorunuyor su anda fakat bir sey var ki unutuluyor, kultur……Cin kulturu bu degisimde eger dikkate alinmazsa kaybolmaya mahkumdur.. Umarim Cin devleti bunun farkina cabuk varir yoksa bazi seyler icin ilerde cok gec olabilir…